Reizen vakanties

Letsel op vakantie: altijd zelf betalen?

Letsel op vakantie: altijd zelf betalen?

Geplaatst op

We denken er van tevoren liever niet aan, maar ook op vakantie gebeuren ongelukken. Je zult niet de eerste zijn die op wintersport een been breekt, of op een tropische bestemming in een verkeersongeval terecht komt. Ook al gelden er in het buitenland andere wetten, ook daar maak je kans op een vergoeding van de kosten.

 

Letselschade claimen in het buitenland

Een groot deel van de Nederlanders gaat één of meerdere keren op vakantie. Ook in het buitenland is er een kans dat je letsel oploopt, zonder dat je er schuld aan hebt. Een schadevergoeding eisen is niet altijd even makkelijk, omdat dit juridisch gezien niet overal even goed geregeld is. Er zijn verschillende landen die speciale wetgeving hierover hebben aangenomen, vooral binnen de Europese Unie is het goed geregeld. Maar ook buiten Europa mag je verwachten dat bijvoorbeeld je hotel zorgt voor een veilige en hygiënische omgeving.

 

Soorten ongelukken op vakantie

De kans op een succesvolle schadeclaim verschilt dus. Enkele voorbeelden van ongelukken waarbij je wel kans maakt op het claimen van letselschade zijn onder andere:

  • Voedselvergiftiging van het eten in het hotel of verblijf
  • Ongelukken tijdens een georganiseerde excursie
  • Ongelukken in het openbaar vervoer in het buitenland
  • Ongelukken als gevolg van slecht onderhoud van je verblijf, bijvoorbeeld losse tegels
  • Een verkeersongeluk veroorzaakt door een defect van je gehuurde auto

 

Binnen of buiten Europa?

Binnen de Europese Unie moet je schadeclaim indienen in het land waar het ongeluk is gebeurd. Dat geldt ook daarbuiten. Omdat de wetgeving rond aansprakelijkheid vaak minder goed is geregeld, is het aan te raden om foto’s te maken van de oorzaak van het ongeluk en de contactgegevens van getuigen te noteren. Zorg ook voor een goede administratie van alle kosten die je maakt.

 

Bij een ongeluk op vakantie is het, ongeacht de bestemming, raadzaam om een letselschadebureau in te schakelen. Zo ontvang je de juiste juridische informatie waarmee je je kans op een schadevergoeding vergroot.

Gerelateerde berichten

Hotel zeepjes: het kleine luxe detail in jouw gastbeleving

Stap na stap streeft elke hoteleigenaar ernaar om gasten een uitzonderlijke en gedenkwaardige ervaring te bieden. Eén van de subtielste, maar meest...

Lees meer

Over ons

Contactgegevens

Via info @ domein.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden